Wspólnym łącznikiem neurologopedy , fizjoterapeuty i osteopaty jest przede wszystkim rozwój ruchowy człowieka! Od dawna wiadomo, że rozwój motoryczny znacznie wpływa na rozwój mowy oraz wymowy człowieka.

neurologopeda

01.

Motoryka duż i mała.

W parze z rozwojem motoryki dużej, czyli ruchów całego ciała, o dużym zakresie - idzie rozwój motoryki małej, czyli wykonywanie bardziej precyzyjnych ruchów o mniejszym zakresie jak na przykład ruchów języka czy mięśni mimicznych twarzy.

Dlatego też poprawny rozwój motoryki ciała warunkuje często poprawność w zakresie sprawności narządów mowy. Wypowiadając słowo wykonujemy kilka niedużych i bardzo precyzyjnych ruchów artykulacyjnych czyli uruchamiamy grupy mięśniowe odpowiedzialne za realizację danej funkcji. Nie bez znaczenia są również typy postawy, które wpływają na funkcjonowanie stawów skroniowo - żuchwowych czy układu stomatognatycznego, często warunkując poprawność w zakresie zgryzu.

Prawidłowe funkcjonowanie mięśni w obrębie całego ciała, a szczególnie w obszarze centralnym (brzuch, przepona, ułożenie miednicy) oraz w obszarach okolicy barkowej i szyi ma ogromny wpływ na realizację prymarnych funkcji, a w kolejnych etapach na poprawność w realizacji głoski. Niezbędne jest odpowiednie ułożenie głowy w stosunku do ciała w czasie połykania czy żucia. Ułożenie asymetryczne głowy powoduje asymetryczne wykonywanie funkcji.

02.

Co to znaczy?

Nie łatwo jest przełknąć płyn lub żuć czy odgryzać pokarm z głową przechyloną w bok lub odchyloną do tyłu czy przechyloną do przodu. Sprawdźcie sami, czy w takim ułożeniu da się cokolwiek zjeść. Tym bardziej jak ma sobie z tym poradzić małe dziecko, które dopiero się tego wszystkiego uczy? A jeśli nawet udaje wam się coś zjeść w tych nietypowych pozycjach to zazwyczaj wykonujemy je z wielkim wysiłkiem lub tylko jednostronnie. Zgadzacie się?

Nieprawidłowe napięcie mięśniowe całego ciała często ma wpływ na poprawność toru oddechowego oraz na długość fazy wydechowej, niezbędnej do werbalizacji dłuższych wypowiedzi. Trudności te generują również zaburzenia w zakresie pozycji spoczynkowej języka, co za tym idzie wpływają na stale otwartą buzię i generują infekcje górnych dróg oddechowych ze względu na wdychanie powietrza, które nie oczyszcza się w nosie.

Dlatego jeżeli widzisz u swojego dziecka objawy takie jak:
✓ język wychodzący między zęby, gdy dziecko mówi
✓ specyficzny poszum dźwiękowy lub nietypowo wymawiane dźwięki
✓ brak odpowiednio wymawianego dźwięku mowy lub zamianę na inny dźwięk
✓ duże napięcie mięśniowe warg w czasie połykania pokarmów lub płynów
✓ zaburzenia napięcia mięśniowego w obrębie ustno – twarzowym
✓ asymetrię twarzy, na przykład gdy dziecko się uśmiecha
✓ boczne ruchy żuchwy w czasie otwierania buzi, ziewania lub mówienia
✓ zaburzenia żucia, połykania, gryzienia, nadmierne ślinienie się
✓ stałe oddychanie przez usta lub notorycznie otwartą buzię, szczególnie w czasie spoczynku lub snu

neurologopeda

Sprawdź, czy możemy pomóc. Zadzwoń do nas lub zarejestruj się przez naszą stronę internetową .

03.

Wsparcie fizjoterapeuty oraz osteopaty.

Wsparcie fizjoterapeuty oraz osteopaty jest również często niezbędnym elementem powodzenia terapii neurologopedycznej . Przywrócenie poprawnego napięcia mięśniowego w ciele, wzmocnienie mięśni centralnych, przywrócenie stabilizacji w czasie siedzenia, daje możliwość neurologopedzie na oddziaływanie w obszarze ustno - twarzowym. Umożliwiając naukę poprawnej realizacji funkcji prymarnych, a w dalszej kolejności poprawną artykulację głosek.

be active neurologopeda

Autorem wpisu jest nasz neurologopeda mgr Anna Idźkiewicz

Podobał Ci się mój wpis?
Udostępnij , niech inni się dowiedzą!


Ściskam Was mocno

Matka Osteopatka

ciąza