Be Active, ul. Zachodnia 7/5A, 30-350 Kraków
Rehabilitacja stomatologiczna

Czym jest rehabilitacja stomatologiczna

I jak może Ci pomóc?

Wszelkie zaburzenia w obszarze naszej czaszki, mogą wywołać konsekwencje rzutujące nie tylko na obszar głowy, ale na całe nasze ciało.

Jeżeli masz problem z gryzieniem czy żuciem, który pojawił się na skutek problemów w stawach skroniowo-żuchwowym, po czasie możesz odczuć, że Twój układ trawienny zaczyna się buntować. Natomiast mięśnie szyi i barków są mocno napięte. Konsekwencją tego mogą być bóle głowy czy problemy trawienne.

To oczywiście jeden z wielu przykładów dla których prawidłowe funkcjonowanie powyższych obszarów ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia.

Fizjoterapia stomatologiczna jest to leczenie dolegliwości w obszarze czaszki. Znajduje się tam mnóstwo ważnych struktur.

Prawidłowa budowa, oraz funkcjonowanie powyższych obszarów strukturalnych, w szczególności: żuchwy, szczęki, stawów skroniowo-żuchwowych, mięśni żucia i nerwów czaszkowych.

Pozwalają nam wykonywać podstawowe czynności fizjologiczne, tzn. żucie, gryzienie, ziewanie, połykanie, trawienie, artykulacja, a także oddychanie.

Nieprawidłowości wśród tych struktur, mogą wywołać dolegliwości bólowe, a także zaburzenia lub niemożność wykonywania ich funkcji. Przyczyną takich dysfunkcji mogą być zmiany morfologiczne, bezpośrednie urazy, nieprawidłowe nawyki, jak również przetrwałe pozycje w pracy i długotrwały stres.

Poniższe pytania pomogą Ci wstępnie ocenić, czy posiadasz dysfunkcje w tych obszarach i jakie konsekwencje ze sobą niosą.

1. Czy w trakcie otwierania ust lub żucia, słyszysz klikanie/trzeszczenie w stawach skroniowo-żuchwowych?

Może to świadczyć o zwyrodnieniu, zablokowaniu lub uwięźnięciu pewnych struktur w obrębie tego stawu. Doprowadzić to może do ograniczenia zakresów ruchu, a co za tym idzie, podstawowych czynności jak: żucie, gryzienie, ziewanie, czy nawet mówienie. Nie wolno tego bagatelizować.

2. Czy zdarzają Ci się szumy lub piszczenie w uszach? Masz może wrażenie wypełnionego ucha?

Przewód słuchowy i staw skroniowo-żuchwowym, są położone bardzo blisko siebie. Są jednoczenie częścią tej samej struktury - kości skroniowej. Poprzez swoje ułożenie mają wzajemnie duży wpływ na siebie.
Dlatego warto sprawdzić, czy możliwie blokady i napięcia w stawie skroniowo-żuchwowym, nie przekładają się na naszą zdolność słyszenia.

3. Czy masz epizody nieświadomego zaciskania zębów?

W czasie niekontrolowanego zacisku zębów, doprowadzamy do bardzo dużego napięcia mięśni żucia, które znajdują się w obrębie naszej twarzy i bocznej strony głowy. Ich nadmierne obciążenie, może generować bóle głowy, bóle mięśni twarzy, a także bolesne odczucia w obrębie zębów. Zaniedbanie tego problemu, może doprowadzić do nocnego zgrzytania zębami. Warto zwrócić uwagę, czy nadmierne zaciskanie zębów ma korelację z aspektem emocjonalnym np. złość, zdenerwowanie, reakcja na stres.

4. Czy w nocy zgrzytasz zębami?

Zgrzytanie zębami, czyli bruksizm, jest to patologiczne tarcie powierzchni zębowych pomiędzy żuchwą i szczęką.
Ze względu na bardzo dużą siłę, dochodzi do ścierania się zębów, a także wzmożonego napięcia w obrębie mięśni twarzy i głowy. Zapytaj swojego partnera/partnerkę czy zgrzytasz zębami w nocy. Jeżeli tak, koniecznie zgłoś się do Be Active. Pomożemy Ci uporać się z tą dolegliwością. Nieleczony bruksizm zniszczy Ci zęby i zmusi do kilku nieprzyjemnych wizyt u stomatologa.

5. Czy po nocy masz odczucie zmęczonych, bolesnych mięśni twarzy?

Może być to jeden z objawów bruksizmu lub szczękościsku. Często jest to problem, którego nie jesteśmy świadomi, dlatego powyższe odczucia nie powinny być bagatelizowane i mogą świadczyć o wspomnianych dolegliwościach. Brak reakcji na powyższe objawy, mogą przyczynić się do przeciążenia stawów i destrukcji powierzchni zębowych.

6. Czy miewasz często bóle głowy?

Podłoże bólów głowy, ma bardzo szeroki zakres. Mogą być one także jednym z symptomów dziejącego się problemu w obrębie naszego układu szczękowo-żuchwowego?
Warto udać się do Be Active na bezpłatną konsultację, aby nasz terapeuta ustalił przyczynę bólu głowy i zastosował odpowiednią terapię.

7. Czy dokucza Ci ból w okolicy szyi, podstawy głowy, twarzy albo stawów skroniowo-żuchwowych?

Jakikolwiek ból w powyższych rejonach, może świadczyć o nieprawidłowym funkcjonowaniu któregoś z wcześniej omawianych obszarów. Często ból jest związany ze wzmożonym napięciem, wynikającym z problemu strukturalnego.
Na wizycie możemy ocenić problematyczną sferę i przywrócić prawidłowy stan napięcia i działanie stawów. Naprawa tych obszarów powoduje ustanie bólu i powrót do zdrowia.

8. Czy masz trudność z szerokim otwieraniem ust lub żuciem pokarmu?

Ograniczony zakres ruchomości może być związany z zablokowaniem stawu skroniowo-żuchwowego, co podobnie jak przy klikaniu czy trzaskaniu, powoduje utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu tego stawu. Na wizycie u specjalisty zajmującego się rehabilitacją stomatologiczną, można zlokalizować przyczynę występującego zaburzenia, a przy pomocy terapii, jesteśmy w stanie wpłynąć na skorygowanie i rozluźnienie problematycznej sfery, aby przywrócić funkcje stawów, które potrzebne są w podstawowych czynnościach.

9. Czy miałeś kiedyś wypadek lub uraz głowy, twarzy lub podbródka?

Czasem nawet niepozorne urazy mogą mieć znaczenie i przekład na mechanikę poszczególnych części naszego ciała. Niekiedy siła przy wypadkach potrafi doprowadzić do uszkodzenia struktur anatomicznych, przemieszczenia niektórych elementów kostnych, wpływając na właściwości mechaniczne i zmianę napięcia w okolicy czaszki, twarzy oraz żuchwy. Następstwem tego może być zaburzenie funkcji stawów skroniowo-żuchwowych, napięciowe bóle głowy i twarzy.

10. Czy zaobserwowałeś u siebie problem z przeczulicą na dotyk, zniesionym czuciem lub nadwrażliwością np. na temperaturę w okolicy twarzy?

Może to być sygnał uszkodzenia lub ucisku na nerwy czaszkowe, zaopatrujące twarz, szyję i czaszkę. Konsekwencjami mogą być problemy z aparatem wzrokowym lub słuchowym oraz porażenie mięśni twarzy. Podczas terapii z fizjoterapeutą stomatologicznym opracowuje się struktury idące wzdłuż przebiegu nerwu, aby uwolnić ewentualny nacisk na niego, eliminując tym samym dolegliwości.

Rehabilitacja stomatologiczna kraków - W gabinecie Be Active rehabilitant stomatologiczny kompleksowo prowadzi badanie, oceniając okluzje, czyli zgryz pacjenta, stan uzębienia, stan jamy ustnej, a także strukturę i funkcjonalność stawów skroniowo-żuchwowych. Ocenie podlega także ułożenie kości twarzy i czaszki oraz badane jest napięcie mięśni w obrębie twarzy, głowy oraz szyi. Czynności te umożliwią znalezienie przyczyny dysfunkcji, która wywołuje dolegliwości z którymi przychodzi do nas Pacjent.
Podczas wywiadu, Pacjent analizowany jest także pod względem całościowym, za pośrednictwem oceny Jego postawy, ewentualnych urazów, chorób czy operacji i zabiegów. Niezmiernie ważnym czynnikiem jest także styl życia Pacjenta oraz Jego podłoże psychologiczne. Jest to o tyle ważne gdyż w bardzo dużej mierze ma to wpływ na rozwój pewnych dysfunkcji w różnych obszarach naszego ciała.
Po ustaleniu przyczyny dotykających Pacjenta problemów, rehabilitant stomatologiczny zajmuje się terapią, która polega na technikach manualnych w obrębie struktur kostnych, stawowych, więzadłowych, mięśniowych lub nerwowych. Mają one służyć m.in. rozluźnieniu i korekcji dotkniętych patologią obszarów, aby organizm mógł się szybciej zregenerować.
Po skończonej terapii Pacjent dostaje zalecenia, dzięki którym będzie mógł zniwelować niepożądane objawy i wspomóc terapię wykonaną w gabinecie Be Active.

Rehabilitacja stomatologiczna jest jeszcze w niedużym stopniu docenianą dziedziną. Ludzie często nie mają świadomości posiadania problemów związanych z tą częścią ciała. Nie każdy zwraca uwagę na to jak mocno odbija się na naszej żuchwie i szczęce nasza emocjonalność i funkcjonowanie.

1. Jak często "zagryzamy zęby", aby pójść dalej?
  2. Jak mocno eksploatowany jest to obszar każdego dnia podczas mówienia czy jedzenia?

Większości rehabilitacja kojarzy się z pracą na stawach kolanowych, czy biodrowych i niewiele osób wie, że można także bardzo wiele zrobić dla stawów w obrębie twarzy, które równie ciężko pracują jak te inne. Często towarzyszą nam dolegliwości w obrębie głowy, które ciężko nam gdziekolwiek przypasować, a które mogą być skutkiem opisanych powyżej problemów. Warto przyjść na konsultację aby uzyskać kompleksową pomoc.

Nie czekaj - zarezerwuj termin do naszych fizjoterapeutów klikając poniżej

Wróć do strony głównej