Be Active, ul. Zachodnia 7/5A, 30-350 Kraków
  • img

Bóle w obrębie miednicy

Mnie też one nie ominęły, mimo aktywnego trybu życia, nie uniknęłam wizyty u kolegi po fachu.

U mnie wystąpił ból w obrębie prawego biodra objawiający się nie możnością stania na jednej nodze. Ubranie spodni na stojąco było nie małym wyzwaniem :P Dzięki pomocy Marcina znów mogłam wrócić do aktywności i długich spacerów z psem.

Myślę że sporo przyszłych mam miewa problemy bólowe lub ograniczenia w obrębie miednicy i bioder. Poniżej kilka słów o pochodzeniu owych dolegliwości i o tym jak sobie z nimi radzić.

Pamiętaj że każdy niepokojący Cię ból w obrębie miednicy musisz skonsultować ze swoim lekarzem prowadzącym!

Ja postaram się przedstawić Wam kilka wskazań do leczenia osteopatycznego i rehabilitacyjnego oraz przedstawić kilka sposobów na radzenie sobie z bólem w warunkach domowych.

Z jakimi objawami i problemami możesz spotkać się w ciąży?

1. ograniczenie zakresu ruchu.
  2. uczucie niestabilności.
  3. Ból dolnej części pleców - może nasilać się przy dłuższym staniu.
  4. Fizjologiczne rozluźnienie stawów miednicy.
  5. Bóle w tylnej części miednicy.
  6. Rozejście spojenia łonowego - ból przy zmianach pozycji, gwałtownych ruchach czy szybszym chodzie.
  7. Zapalenie stawów krzyżowo - biodrowych.

Jakie są tego symptomy?

1. Trudności w podnoszeniu nóg.
  2. Ból podczas rozszerzenia nóg.
  3. Nieumiejętność stania na jednej nodze.
  4. Ból w biodrach.
  5. Ograniczenie ruchomości w biodrze
  6. Ból promieniujący w dół nogi lub po jej wewnętrznej części.
  7. Uczucie rozdzielającego się spojenia łonowego.
  8. Zgarbione plecy w pozycji stojącej.
  9. Trudności w siadaniu lub wstawaniu.
  10. Ból pleców.
  11. Powłóczenie nogi.

Oprócz problemów które mogą Ci się kojarzyć z problemami związanymi ze stawami dochodzą także problemy związane z pęcherzem moczowym, a także z jelitami.Ograniczenie ruchu w miednicy powoduje problemy z jej drenażem limfatycznym. Innymi słowy przepływ płynów przez miednicę jest zaburzony czyli dana okolica ma problem z odżywieniem.

Pewnie po części domyślasz się dlaczego tak się dzieje?

Głównym sprawcą tych zaburzeń jest rosnący w Tobie maluszek. Dochodzą do tego zmiany hormonalne, zmiany w Twojej postawie, kilogramy, zmiana aktywności, zwiększone ciśnienie w jamie brzusznej, podrażnienie pęcherza moczowego. Wzdęcia mogą nasilać Twoje problemy, staraj się więc robić wszystko aby ich uniknąć. Przy wysiłkowej próbie opróżniania jelit może nastąpić podrażnienie jelita i jego okolicy co spowoduje wzmożone napięcie danej okolicy.

Niestety istnieje możliwość że odezwą się stare kontuzje czy Twoje „słabsze” strony. Jeżeli przed ciążą miewałaś bóle lędźwiowe, bioder czy jakiekolwiek problemy z kręgosłupem zgłoś się czym prędzej do osteopaty/fizjoterapeuty. Pomoże Ci to zawczasu uniknąć problemów. Dzięki terapii i odpowiednio dobranym ćwiczeniom zmniejszysz ryzyko występowania bólu i powikłań. Jeżeli planujesz ciążę zadbaj o swój kręgosłup zawczasu, wzmocnij mięśnie, rozluźnij napięcia, ćwicz mięśnie dna miednicy.

Bardzo ważna jest odpowiednia diagnoza jeżeli lekarz ginekolog nie widzi przeciwwskazań ze swojej strony zgłoś się do gabinetu w którym pracuje się z ciężarnymi. Dzięki przeprowadzonym testom dowiesz się czy Twój problem to biodro, staw krzyżowo-biodrowy, dolny odcinek kręgosłupa czy wzmożone napięcie okolicy pęcherza. Zwróć uwagę czy problemy nasilają się po nocy, po dłuższym siedzeniu, chodzeniu, przy wstawaniu? Gdzie najczęściej odczuwasz dolegliwości? Czy są one punktowe a może to rozlane bóle? Te wszystkie informacje są istotne dla odpowiedniego rozeznania.

U mnie problemy nasilały się po długim siedzeniu. Wstanie z kanapy było nie lada wyzwaniem.

Jak możesz pomóc sobie na co dzień jeżeli ból występuje?

1. Leżakuj w ciągu dnia pozwoli to odciążyć przemęczone stawy i kręgosłup.
  2. Zainwestuj w poduszkę do spania dla ciężarnych (możesz też zwinąć koc i wsadzić sobie między nogi).
  3. Zbawienny może okazać się basen- odciąży Twoje stawy, wzmocni mięśnie i sprawi że poczujesz się znowu lekko.
  4. Ćwicz- zachowasz prawidłową ruchomość, pobudzisz drenaż. Pamiętaj jednak o odpowiednim, indywidualnym dobraniu ćwiczeń do Twojego obecnego stanu. Idź na ćwiczenia dla ciężarnych i koniecznie porozmawiaj przed zajęciami z instruktorem zgłaszając mu swój problem. Nie wstydź się większość Pań na sali ma podobnie ;)
  5. Odpuść sobie prace domowe obciążające Twoje stawy, staraj się nie podnosić ciężkich przedmiotów.
  6. Jeżeli dużo przebywasz w pozycji siedzącej zainwestuj w piłkę i staraj się część czasu spędzać na piłce. Piłka przyda się także do ćwiczeń czy w 9 miesiącu wspomoże wywoływanie porodu.
  7. Odpowiednio nawadniaj organizm.
  8. regularnie odwiedzaj gabinet osteopaty/fizjoterapeuty.

Ja osobiście korzystałam z poduszki w kształcie litery „J”, basenu i ćwiczeń. Oczywiście wiele z Was ma problemy z infekcjami po basenie. Zapytaj lekarza o specjalne środki które zapobiegną infekcją.

Pamiętaj też o tym, że jest to stan przejściowy. Kiedy urodzi się maleństwo większość problemów powinna sama się rozwiązać. Nie wolno ich jednak bagatelizować i zaniedbywać gdyż mogą doprowadzić do przewlekłych problemów powstałych na bazie przeciążeń i zaniedbań z czasu ciąży. Pamiętajmy że kręgosłup mamy tylko jeden, a wraz z rozwiązaniem będzie on obciążany coraz bardziej od waszych pierwszych wspólnych dni.

Wróć do strony głównej bloga