Czy jego problemy z jedzeniem mogą wynikać z innych przyczyn niż
"niechęć"?
Czy często tłumaczysz je tym, że jest „leniuszkiem” i z racji tego, woli jeść produkty
zmiksowane, niż stałe w postaci większych kawałków?
A może źródło tego problemu leży zupełnie gdzie indziej?
Warto, a nawet trzeba zwrócić uwagę na:
✓ zaburzenia sensoryczne,
✓ problemy napięciowe w obrębie ciała dziecka,
✓ jego możliwości motoryczne,
✓ przykre doświadczenia dotyczące karmienia we wcześniejszym czasie,
✓ a także ewentualne jednostki chorobowe.
Dzisiaj nasza logopeda, terapeutka SI oraz terapeutka karmienia mgr Magdalena Panek odpowie na kilka pytań dzięki, którym lepiej zrozumiecie jak bardzo ważna bywa terapia karmienia u dzieci
01.
Początkowy etap karmienia noworodka, bywa często etapem budzącym wiele frustracji i stresu, zarówno u mamy jak i u dziecka. Szczególnie jeśli na „mlecznej drodze” pojawiają się trudności, a dodatkowa presja otoczenia, oczekiwania i emocje, wpływają niekorzystnie na cały proces karmienia. Rodzic może nie do końca wiedzieć, do kogo udać się najpierw, żeby pomóc sobie i dziecku wejść na właściwe tory. I tu w pierwszej kolejności pojawia się neurologopeda, który oceni budowę anatomiczną wnętrza jamy ustnej noworodka.
✓ Dobierze odpowiednią pozycję do karmienia.
✓ Dopasuje butelkę i smoczek do możliwości dziecka.
✓ Wdroży odpowiednie działania mioterapeutyczne.
✓ A w razie konieczności, zaleci konsultację u fizjoterapeuty, osteopaty, doradcy laktacyjnego czy
laryngologa.
W procesie karmienia, praca zespołowa odgrywa znaczącą rolę.
02.
✓ zaburzony odruch ssania,
✓ trudności w pobieraniu mleka z piersi czy butelki,
✓ ulewanie
✓ odgłosy podczas karmienia (klikanie/cmokanie),
✓ męczliwość, niepokój, prężenie ciała,
✓ wylewanie mleka kącikami ust,
✓ wargi pokryte pęcherzykami,
✓ nadmierne krztuszenie się podczas jedzenia,
✓ wygórowany odruch wymiotny,
✓ problemy z połykaniem pokarmów, żuciem, gryzieniem, refluks,
✓ widoczne duże kawałki produktów w kale dziecka.
✓ upychanie jedzenia w policzkach i w konsekwencji, utrudnione przełknięcie.
✓ utrzymujące się trudności w pobieraniu pokarmu z łyżeczki, piciu z otwartego kubka.
✓ niechęć w rozszerzaniu diety, awersje pokarmowe, wybiórczość pokarmowa, niechęć do próbowania
produktów o różnej konsystencji, fakturze, smaku, zapachu, kolorze.
To czerwone flagi, który powinny nas skłonić do konsultacji u specjalisty.
Ponadto karmienie alternatywne (sonda/PEG), a także zaburzenia karmienia u dzieci przedwcześnie urodzonych, z chorobami genetycznymi, ze spectrum autyzmu, również są wskazaniem do konsultacji.
03.
✓ przetrwały odruch ssania,
✓ wzmożone napięcie mięśniowe,
✓ dolegliwości ze strony układu pokarmowego,
✓ niedobory pokarmowe,
✓ spadek masy ciała,
✓ ograniczony repertuar spożywanych produktów, a także trudności natury logopedycznej
To jak wypracujemy sobie aparat mowy podczas nauki jedzenia i picia, będzie rzutować na nasze
późniejsze umiejętności artykulacyjne. Co więcej, nie dostarczając odpowiedniej stymulacji wnętrza
jamy ustnej, we właściwym dla tego etapu momencie, możemy spotkać się z konsekwencjami jakimi będą:
✓ ssanie kciuka, języka, warg, policzków,
✓ żucie i gryzienie palców, ołówków, zabawek czy przedmiotów codziennego użytku,
✓ bruksizm, zgrzytanie zębami, zaciskanie zębów czy wymuszone ustawienie żuchwy. Dzieje się tak
ponieważ dziecko będzie miało silną potrzebę stymulacji intraoralnej (stymulacja czucia głębokiego,
odwrażliwianie śluzówki wnętrza jamy ustnej).
Powyższe parafunkcje narządu żucia, będą manifestowały się późniejszymi wadami zgryzu u dziecka, nieprawidłową pozycją spoczynkową języka i warg, czy wadami wymowy, jak chociażby seplenieniem międzyzębowym.
04.
✓ Przede wszystkim zaczynamy od rzetelnego wywiadu, by wykluczyć czynniki środowiskowe i dowiedzieć
się, jak przebiegał proces karmienia od urodzenia.
✓ Czy pojawiły się w tym okresie sytuacje traumatyczne dla dziecka, oraz jakie są jego
dotychczasowe doświadczenia.
✓ Następnie przechodzimy do oceny kompetencji motorycznych dziecka, zarówno w obszarze całego
ciała, jak i ustno-twarzowym, by wykluczyć anatomiczne nieprawidłowości, bądź takie, które wymagają
wsparcia innych specjalistów.
Terapia karmienia jest dostosowana do bieżących potrzeb, deficytów i możliwości dziecka. Począwszy od stymulacji sensorycznej, polegającej na oswajaniu z różnymi fakturami, konsystencjami czy zapachami. Po terapię manualną oraz naukę prawidłowego połykania, gryzienia oraz żucia.
05.
✓ Filmy oraz zdjęcia przedstawiające spożywanie posiłków przez dziecko, z uwzględnieniem otoczenia,
krzesełka do karmienia, akcesoriów.
✓ Akcesoria do karmienia, z których dziecko aktualnie korzysta (łyżeczka, bidon, kubek, butelka)
✓ Jeden posiłek (porcja mleka modyfikowanego, słoiczek, posiłek przygotowany wcześniej w domu i
przyniesiony w termosie)
✓ Listę spożywanych produktów oraz tych, do których dziecko posiada awersję
Dzienniczek żywieniowy – tygodniowy rozkład posiłków, z uwzględnieniem: rodzaju podawanego posiłku,
godziny podania, czasu trwania, ile zostało zjedzone z przygotowanej porcji, oraz jaka była forma
podania posiłku (butelka, pierś, łyżeczka, kubek, reka, PEG/sonda). Przekąska tj. herbatniki,
paluszki, wafle ryżowe to też posiłek.
❤
Ściskam Was mocno
Matka Osteopatka
Kliknij w link pod wybranym terapeutą i umów wizytę.