Be Active, ul. Zachodnia 7/5A, 30-350 Kraków
+48 506 337 059
  • img
1

Kilka słów o zaburzeniach snu.


Przed napisaniem artykułu przeglądnęłam karty pacjentów Be Active. Z naszych gabinetowych statystyk wynika, iż co trzeci nasz pacjent zgłasza nam w wywiadzie problemy ze snem.
To naprawdę poważny i częsty problem.

Zacznijmy od tego, dlaczego sen jest tak ważny?

Myślę, że wszyscy zgodnie odpowiecie, że właśnie kiedy śpimy nasz organizm regeneruje siły.

Co to właściwie oznacza?

I tu można by napisać fizjologiczny esej ;)

Bo kiedy zapadamy w ten błogi stan, nasze ciało ciężko pracuje, abyś rano wstał w pełni sił. Każde zachwianie tej nocnej równowagi, skutkuje złym samopoczuciem, które może objawiać się bólami głowy, mięśni, rozdrażnieniem, czy problemami z koncentracją. W dłuższej perspektywie pojawić mogą się zaburzenia wagi (problemy z insuliną), a nawet problemy z płodnością! Kiedy śpimy, regeneruje się nasz układ nerwowy, a także wytwarzane zostają białka pozwalające na odbudowę komórek. Do gry wkraczają hormony regulujące prawidłowe funkcjonowanie naszego ciała. Wyciszają się napięcia układu mięśniowego, reguluje się praca układu krążenia. Układ odpornościowy zbiera siły do walki z wirusami, a skóra wygładza się dzięki dodatkowej dawce wody.

Skoro sen to samo dobro, to dlaczego tak wielu z nas ma z nim problemy?

Na to wpływ ma wiele czynników, zarówno tych niezależnych od nas (wiek, hormony, zanurzenia psychiczne) jak i nasz styl życia (aktywność fizyczna, stres czy dieta ). Jeżeli cierpisz na napięciowe bóle głowy, zgrzytasz zębami. Kładąc się do łóżka czujesz, że Twoje ciało jest mocno napięte, a myśli nadal są w pracy.

Budzisz się co noc o tej samej porze i nie możesz zasnąć?

Jako osteopaci / rehabilitanci w Be Active możemy Ci pomóc. Dzięki specjalnym technikom z zakresu osteopatii, jesteśmy w stanie wpłynąć kojąco na Twój układ nerwowy, który znacząco wpływa na Twój sen lub jego brak. Pomożemy Ci pobudzić w Twoim ciele procesy regeneracji i usunąć zbędne napięcia.

Kojący może okazać się masaż, ćwiczenia relaksacyjne czy nauka oddychania. Pamiętaj także o ogromnym znaczeniu czynników zewnętrznych!

Do tych mogą należeć z pozoru błahe rzeczy jak np. zbyt mocno naświetlona sypialnia. Chodzi mi tu o światło, które dostaje się do nas z zewnątrz. Sama mieszkam w bloku, w którym cały dziedziniec jest mocno oświetlony i bez użycia rolet w mieszkaniu mamy w nocy jasno.

Dlaczego jest to tak ważne dla naszego snu?

Wszystko za sprawą hormonu zwanego melatoniną, produkowanego w szyszynce. Melatonina czuwa nad naszym zegarem biologicznym. Pozwala nam odpoczywać, a także czuwać.

Jeżeli śpisz w za jasnym pomieszczeniu - Twój organizm zamiast spać, czuwa!

Jeżeli mieszkasz w mieście i w Twoje okna zaglądają smugi światła: zainwestuj w porządne rolety lub zasłony. Zobaczysz różnice.

Innymi ważnymi czynnikami, na które warto zwrócić uwagę są:

  1. odpowiednia ilość ruchu na świeżym powietrzu,
  2. wyłączenie telefonu w miejscu gdzie śpisz,
  3. odpowiednio dobrany materac,
  4. wyciszenie przed snem - np. gorąca kąpiel
  5. nie bez znaczenia może okazać się Twoja dieta. Jeżeli wieczorem czujesz się ociężały i nie wiesz jak to zmienić, może warto porozmawiać z dietetykiem?
  6. Pamiętaj także, że nasze narządy mają swój rytm dobowy. Zaburzenie ich pracy mogą wywoływać przeróżne zaburzenia na różnych poziomach np. nocne pobudki czy wysypkę.

Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć Wam rangę snu w naszym życiu.

Jeżeli chcecie porozmawiać z nami o swoim problemie, zapraszamy na bezpłatne konsultacje do Be Active. Dzięki temu będziemy w stanie ocenić czy i jak możemy Ci pomóc.


Najłatwiej zarejestrujesz się ONLINE

Kliknij i zarezerwuj dogodny dla Ciebie termin

lub zadzwoń

Nie wiesz czy możemy Ci pomóc?

Umów się na bezpłatną konsultację w Be Active


Wróć do strony głównej bloga