Be Active, ul. Zachodnia 7/5A, 30-350 Kraków
+48 506 337 059
  • img
1

Jak radzić sobie z dolegliwościami w I trymestrze ciąży?

W dzisiejszym artykule pierwsza część cyklu o tym jak radzić sobie z dolegliwościami w I trymestrze. Oczywiście niektóre rady mogą okazać się przydane również w pozostałym okresie ciąży. Jak już wspominałam, w poprzednim poście w organizmie kobiety zachodzi hormonalna burza. Następstwami tej burzy są mdłości, bóle głowy, zaparcia, zgagi, zmęczenie, huśtawki nastrojów, drażliwość piersi, ból dolnego odcinka kręgosłupa czy ból obręczy miedniczej. Oczywiście każda kobieta jest inna i reaguje inaczej. Może okazać się, że niektóre z tych metod okażą się pomocne w walce z ciążowym złym samopoczuciem właśnie u Ciebie. Pamiętaj, że każdy niepokojący Cię symptom powinnaś omówić z lekarzem prowadzącym i to właśnie on musi wyrazić zgodę na ćwiczenia czy terapię której będziesz chciała się poddać.

Badaj się regularnie

Badaj się, aby sprawdzać czy Twojemu organizmowi nic nie brakuje. Słuchaj swoich potrzeb. Twój organizm da Ci wiele wskazówek jak przetrwać ten czas.

Dzisiaj zagłębimy temat mdłości i innych problemów pochodzących z układu pokarmowego (zgagi, zaparć, refluksu).

Poranne mdłości tylko z nazwy są poranne. Mogą występować o każdej porze dnia i nocy z wymiotami lub bez. Słowem wstępu - dotyczą aż 80% ciąż. Rozpoczynają się między 4 a 8 tygodniem, a kończą się około 16 tygodnia. Niestety znam też przypadki, w których mdłości występują przez całe 9 miesięcy.

Pamiętaj, że poranne mdłości z wymiotami 2-3 razy dziennie, które nie powodują utraty wagi, ani zaburzeń elektrolitowych, są normalnym następstwem Twojego obecnego stanu. Jeżeli mdłości utrzymują sie przez cały dzień, wymioty występują więcej niż pięć razy na dobę oraz następuje utrata wagi powyżej 5% wagi ciała i masz niedociśnienie i niski puls, musisz zgłosić się do lekarza.

Możesz cierpieć na "niepowściągliwe wymioty ciężarnych". W tym wypadku możliwe, że potrzebna będzie hospitalizacja, nawadnianie dożylne lub roztwory izotoniczne, aby odpowiednio nawodnić Twój organizm. Lekarz zaleci Ci odpowiednio dobrane środki przeciwwymiotne i witaminy, abyście z maleństwem byli bezpieczni. Z metod alternatywnej medycyny przydatna może okazać się akupunktura. Pamiętaj jednak, że aby Twoja ciąża mogła przebiegać prawidłowo, Twoja gospodarka elektrolitowa musi być zachowana.

Teraz kilka słów na temat tego jak możemy pomóc sobie w dolegliwościach związanych z mdłościami i wymiotami, zgagą czy zaparciami:

  1. Śniadanie do łóżka - zanim wstaniesz, zjedz kromkę chleba z masłem i napij się ciepłej herbaty. Pomoże Ci to w walce z porannymi mdłościami, a także nakręci Twój metabolizm. U mnie działało to tylko wtedy kiedy kromka chleba leżała obok łóżka lub kiedy mąż zrobił je w 20 sekund po moim przebudzeniu.
  2. Świetne działanie ma herbata z imbirem (imbir ma działanie rozgrzewające i przeciw wymiotne).
  3. Ćwiczenia układu krążenia przed wstaniem z łóżka - zrób kilka okrężnych ruchów stopami, nadgarstkami, pozginaj kolana. Łokcie unieś, biodra w górę (pamiętaj o ugiętych stawach kolanowych). Poczuj jak krew na nowo krąży w ciele i dopiero pomału wstań (pamiętaj o wstawaniu przez bok).
  4. Jedz często, ale małe porcje - nie dopuszczaj do uczucia głodu, które ponownie wywoła mdłości. Częste jedzenie niewielkich porcji będzie miało zbawienny wpływ na męczące Cie zaparcia.
  5. Ogranicz ilość tłuszczu w diecie. Staraj się jeść lekkostrawne nie skomplikowane posiłki. Niech nie będą ciężkostrawne. Wdzięczny będzie Ci cały układ trawienny, a także łatwiej zrzucisz zbędne kilogramy po ciąży
  6. Znajdź swój sposób na relaksację. Może to być spacer czy dobra książka. Wyciszenie układu nerwowego korzystnie wpłynie na Twój układ pokarmowy. Jeżeli Twój lekarz prowadzący nie widzi przeciwwskazań umów się na masaż dla ciężarnych (taki też wykonujemy w Be Active)
  7. Unikaj stresu. Teraz zarówno dla Ciebie jak i dla maleństwa, stres działa destruktywnie i wywołuje wiele niepotrzebnych reakcji w organizmie.

Czy podczas egzaminu czy stresujących sytuacji miewasz problemy żołądkowo - jelitowe?

Sama zatem wiesz, że w obecnej sytuacji stres zaostrzy omawiane objawy.

Ćwicz jogę lub pilates dla kobiet w ciąży - oczywiście delikatnie i dobraną zarówno do Twoich możliwości jak i trymestru ciąży w którym jesteś. Możesz zgłosić się na zajęcia z jogi dla ciężarnych lub pilatesu dla ciężarnych i porozmawiać z instruktorem/instruktorką o Twoim problemie. Na pewno pokażą Ci kilka pozycji, które przyniosą Ci ulgę. Jest też mnóstwo filmów instruktażowych w sieci. Ja osobiście często po nie sięgałam i sięgam dalej. Przyznam, że dla mnie było to rewelacyjne rozwiązanie. Jeżeli nie jesteś pewna czy możesz wykonywać dane pozycje, koniecznie skontaktuj się z instruktorem, fizjoterapeutą lub omów ćwiczenia z lekarzem. Idź do OSTEOPATY, który zajmuje się kobietami w ciąży.

W kolejnym wpisie omówię kolejne sposoby radzenia sobie z dolegliwościami ciążowymi. Dowiecie się dlaczego warto odwiedzić osteopatę w ciąży.

Zachęcam również do przyjścia do Be Active. Na co dzień zajmuję się kobietami w ciąży. Sama jestem mamą dwóch urwisów i wiem jak ważna jest profilaktyka w ciąży.


Najłatwiej zarejestrujesz się ONLINE

Kliknij i zarezerwuj dogodny dla Ciebie termin

lub zadzwoń

Nie wiesz czy możemy Ci pomóc?

Umów się na bezpłatną konsultację do naszych specjalistów Be Active


Wróć do strony głównej bloga