Drogie Mamy!

Po przerwie wracam z artykułami Przemyśleń Fizjo-Mamy.

Dzisiaj kilka słów o tym jak zadbać o swój kręgosłup będąc Mamą noworodka.

 

Temat ten chodzi za mną od momentu pobytu na porodówce. Niestety wiele szpitali nie instruuje Mam jak się zachować po porodzie, aby sobie nie zaszkodzić. Dotyczy to zarówno porodów siłami natury jak i cesarskich cięć.

Odpowiemy sobie dzisiaj na kilka bardzo ważnych pytań. A mianowicie:

Jak i kiedy wstawać?

 Kiedy można zacząć ćwiczyć mięśnie dna miednicy?

Jak pomóc sobie z problemem oddawania moczu i kału po porodzie?

 Czym jest obrzęk poporodowy?

Po jakim czasie wraca napięcie mięśni brzucha?

 Jak karmić, aby nie obciążać kręgosłupa?

I w końcu jakie gadżety mogą okazać się zbawienne dla Twoich pleców. ( o tym w kolejnym artykule)  


W tym artykule kilka słów o pobycie w szpitalu czyli o pierwszych dobach po porodzie.

Drogie Mamy!

Pierwsze doby po urodzeniu naszych pociech są bardzo ważne, a zarazem bardzo trudne. Jesteśmy obolałe, zmęczone  i podekscytowane nową sytuacją. Mimo wszystko warto jednak zwrócić uwagę na:

- " pierwsze kroki" po porodzie. Chodzi tu głównie o pionizację i sposób wstawania.

Kiedy uradziłaś siłami natury po III ostatniej fazie porodu (urodzeniu łożyska) będziesz leżała jeszcze 2 godziny pod nadzorem na sali porodowej. Po tym czasie zostaniesz przewieziona na sale poporodowe. Zdarzają się jednak kobiety które tę trasę przechodzą już o własnych siłach.

Mnie osobiście się nie udało. Ze zmęczenia mięśnie trzęsły mi się jak galaretka ;) Pamiętaj jednak że do 6 godzin po porodzie powinnaś zacząć zmieniać pozycję aby zapobiec zakrzepom. Mogą to być proste ćwiczenia oddechowe, krążenia stopami, uginanie kolan, przewracanie z boku na bok, siadanie i wstawanie.

Nie daj ponieść się emocjom nawet kiedy czujesz się dobrze. Wstawaj pomału, początkowo połóż się na boku, oprzyj się na przedramieniu, wyprostuj rękę i przejdź do siadu, spuść nogi. Posiedź dłuższą chwilę trzymając się brzegów łóżka. Obserwuj siebie. Jeżeli poczujesz że kręci Ci się w głowie posiedź dłużej. Jeżeli zawroty nie ustępują połóż się z powrotem i odpocznij. Poinformuj o tym pielęgniarkę. Jeżeli w siadzie czujesz się dobrze, pomału wstań trzymając się łóżka lub skorzystaj z pomocy osoby która Ci towarzyszy. Zrób kilka kroków i realnie oceń swoje siły.

Przy pierwszej pionizacji będzie towarzyszyć wydalanie odchodów poporodowych. Iinnymi słowy będziesz krwawić. Nie ma się czego wstydzić - to zupełnie normalne. Często krwawienie jest obfite i nie należy do przyjemnych. Jeżeli widok krwi jest dla Ciebie stresujący,  koniecznie miej przy sobie osobę która będzie Cię asekurować !

Jeżeli podczas porodu miałaś nacięcie i szycie krocza, zaleca się wstawanie z pominięciem fazy siadu. Co to oznacza? Z leżenia na plecach przejdź do leżenia na boku, wysuń nogi poza krawędź łóżka. Zewnętrzną stroną uda zsuń się z łóżka opierając się na przedramionach i przejść do pozycji stojącej przodem do łóżka.

Jest też drugi sposób.  Z leżenia na plecach poprzez leżenie na boku przejść do pozycji klęku podpartego. Zbliż się do brzegu łóżka i ostrożnie zsuń kolejno nogi do pozycji stojącej przodem do łóżka.

Poproś kogoś z personelu aby Ci towarzyszył i poinstruował.

Mamy które rodziły przez cesarskie cięcie również w przeciągu 6-8 godzin powinny być spionizowane lub przynajmniej posadzone. Pamiętaj że masz założony cewnik i zbyt gwałtowne ruchy bez nadzoru mogą spowodować jego wyrwanie. Zostałaś poddana znieczuleniu którego następstwem mogą być zawroty i bóle głowy oraz mrowienia w nogach. Zacznij od krążenia stopami, uginania kolan. Kolejność wstawania jest taka jak opisana powyżej. Wezwij położną czy pielęgniarkę jeżeli minie więcej niż 8 godzin a Ty nadal nie zostałaś posadzona. Nie rób tego na własną rękę, możesz upaść, wyrwać cewnik lub wywołać zbyt duże napięcie w obrębie blizny. W staniu możesz odczuwać ból (będziesz pod wpływem środków przeciwbólowych) w okolicy blizny, pamiętaj że mimo to jak najszybciej musisz przyjąć pionową postawę i przestać się garbić. Nie bój się - szwy są na tyle mocne że nie ulegną rozerwaniu mimo że może towarzyszyć Ci takie odczucie. Po cesarskim cięciu też będziesz wydalała odchody poporodowe, pamiętaj o tym szczególnie jeżeli średnio znosisz widok krwi.

Wczesna pionizacja jest bardzo ważna ze względu na profilaktykę powikłań układu krwionośnego.

- pierwszy pobyt w toalecie może nie należeć do przyjemnych. Często na skutek długiego parcia czy cewnika następuje blokada na skutek której możesz mieś problem z oddawaniem moczu i kału. Możesz sobie pomóc, usiądź na toalecie wygodnie (przynajmniej na tyle na ile się da). Wyprostuj się. Weź kilka głębszych wdechów i wydechów oraz unieś macicę z całym pakietem do góry. Co oznacza unieś macicę? Podnieś obydwoma rękami brzuch który zapewne na tym etapie jeszcze jest dość spory i delikatnie unieś go do góry. Dzięki temu odblokujesz pęcherz i rozluźnisz jelita. Pamiętaj że zarówno sikanie jak i stolec są bardzo ważne po każdym zabiegu, tak i po porodzie. Ich brak lub nadmiar może wskazywać na problem. Jeżeli masz jakieś obawy zgłoś je lekarzowi.

- higiena krocza. Częste przemywanie i wietrzenie krocza pomoże Ci w szybszej regeneracji . Ja zastosowałam patent mojej znajomej i mogę go polecić . Jest to nic innego jak butelka z dzióbkiem i szare mydło :) Albo 2 butelki z dzióbkiem i szare mydło. W jednej woda z rozpuszczonym szarym mydłem w drugiej sama woda. Przy każdej wizycie w toalecie przepłukuj krocze. Przyniesie Ci to ulgę także podczas sikania które po szyciu często piecze.  Często zmieniaj podkłady zaopatrz się w majtki z siatki, im szybciej się wygoisz tym szybciej wrócisz do formy.

- ćwiczenia mięśni Kegla po porodzie. Mamy które urodziły siłami natury już 24h po porodzie mogą zacząć delikatnie mobilizować do pracy mięśnie dna miednicy. Jeżeli jesteś po cesarce lub po naciętym kroczu też możesz zacząć ćwiczyć już kilka dób po porodzie. Pamiętaj jednak że na wszystko przyjdzie pora i nie rób nic na siłę.

Jak ćwiczyć? Jeżeli chodziłaś w ciąży na gimnastykę dla kobiet w ciąży, na pewno zostałaś przeszkolona w tym temacie. Jeżeli nie miałaś możliwości uczestniczyć w zajęciach poproś fizjoterapeutę o pomoc. Zapraszamy przyszłe mamy do Be Active na spotkanie z fizjoterapeutą który wszystko Ci wytłumaczy. O tym jak ważne są mięśnie dna miednicy i dlaczego warto je ćwiczyć będzie jeden z kolejnych artykułów.

- Ostatni na dzisiaj punkt ale bardzo ważny DROGIE MAMY – URODZIŁYŚĆIE? ODPOCZNIJCIE !!!! Wasze maleństwo na tym etapie sporo śpi, śpijcie i Wy! Sen pomoże wam dojść do siebie. Nie wstydźcie się oddać dzidziusia po porodzie na noc do pielęgniarek, zregenerujcie siły.

To był maraton dla organizmu!!! 

Albo jego początek..... ;)


Podobał CI się ten artykuł? Zostaw na facebooku lajka i napisz o jakich tematach chciałabyś przeczytać. 

 Zapraszamy do naszego gabinetu na spotkania z fizjoterapeutami Marysią, Kamilą, Paulą. Pomożemy Ci w odzyskaniu dawnej sprawności z przed ciąży oraz postaramy się odpowiedzieć na wszystkie nurtujące Cię pytania. Pierwsza konsultacja zawsze jest bezpłatna.
Gabinet rehabilitacji - osteopatii - masażu Be Active znajduje się w Krakowie na ul. Zagrodzkiego 3/1 w dzielnicy kliny. Rezerwacje terminów na naszej stronie internetowej http://www.rehabilitacja-beactive.pl/rejestracja-on-line lub telefonicznie od poniedziałku do piątku 

w godzinach 9:00 - 18:00 


Serdecznie zapraszamy