Bóle w obrębie miednicy

Dzisiaj o bólach w obrębie miednicy towarzyszących ciąży.

Mnie też one nie ominęły, mimo aktywnego trybu życia nie uniknęłam wizyty u kolegi po fachu. U mnie wystąpił ból w obrębie prawego biodra objawiający się nie możnością stania na jednej nodze. Ubranie spodni na stojąco było nie małym wyzwaniem :P Dzięki pomocy Marcina znów mogłam wrócić do aktywności i długich spacerów z psem.

Myślę że sporo przyszłych mam miewa problemy bólowe lub ograniczenia w obrębie miednicy i bioder. Poniżej  kilka słów o pochodzeniu owych dolegliwości i o tym jak sobie z nimi radzić.

Pamiętaj że każdy niepokojący Cię ból w obrębie miednicy musisz skonsultować ze swoim lekarzem prowadzącym!

Ja postaram się przedstawić Wam kilka wskazań do leczenia osteopatycznego i rehabilitacyjnego oraz przedstawić kilka sposobów na radzenie sobie z bólem w warunkach domowych.

Z jakimi objawami i problemami możesz  spotkać się  w ciąży?

- ograniczenie zakresu ruchu

- uczucie niestabilności

- ból dolnej części pleców- może nasilać się przy dłuższym staniu

- fizjologiczne rozluźnienie stawów miednicy

- bóle w tylnej części miednicy

- rozejście spojenia łonowego- ból przy zmianach pozycji, gwałtownych ruchach czy szybszym chodzie

- zapalenie stawów krzyżowo-biodrowych

Jakie są tego symptomy?

- trudności w podnoszeniu nóg

- ból podczas rozszerzenia nóg

- nieumiejętność stania na jednej nodze

- ból w biodrach

- ograniczenie ruchomości w biodrze

- ból promieniujący w dół nogi lub po jej wewnętrznej części

- uczucie rozdzielającego się spojenia łonowego

- zgarbione plecy w pozycji stojącej

- trudności w siadaniu lub wstawaniu

- ból pleców

- powłóczenie nogi

Oprócz problemów które mogą Ci się kojarzyć z problemami związanymi ze stawami dochodzą także problemy związane z pęcherzem moczowym, a także z jelitami.Ograniczenie ruchu w miednicy powoduje problemy z jej drenażem limfatycznym. Innymi słowy przepływ płynów przez miednicę jest zaburzony czyli dana okolica ma problem z odżywieniem.

Pewnie po części domyślasz się dlaczego tak się dzieje?

Głównym sprawcą tych zaburzeń jest rosnący w Tobie maluszek. Dochodzą do tego zmiany hormonalne, zmiany w Twojej postawie, kilogramy, zmiana aktywności, zwiększone ciśnienie w jamie brzusznej, podrażnienie pęcherza moczowego. Wzdęcia mogą nasilać Twoje problemy, staraj się więc robić wszystko aby ich uniknąć. Przy wysiłkowej próbie opróżniania jelit może nastąpić podrażnienie jelita i jego okolicy co spowoduje wzmożone napięcie danej okolicy.

Niestety istnieje możliwość że odezwą się stare kontuzje czy Twoje „słabsze” strony. Jeżeli przed ciążą miewałaś bóle lędźwiowe, bioder czy jakiekolwiek problemy z kręgosłupem zgłoś się czym prędzej do osteopaty/fizjoterapeuty. Pomoże Ci to zawczasu uniknąć problemów. Dzięki terapii i odpowiednio dobranym ćwiczeniom zmniejszysz ryzyko występowania bólu i powikłań. Jeżeli planujesz ciążę zadbaj o swój kręgosłup zawczasu, wzmocnij mięśnie, rozluźnij napięcia, ćwicz mięśnie dna miednicy.

Bardzo ważna jest odpowiednia diagnoza jeżeli lekarz ginekolog nie widzi przeciwwskazań ze swojej strony zgłoś się do gabinetu w którym pracuje się z ciężarnymi. Dzięki przeprowadzonym testom dowiesz się czy Twój problem to biodro, staw krzyżowo-biodrowy, dolny odcinek kręgosłupa czy wzmożone napięcie okolicy pęcherza.

Zwróć uwagę czy problemy nasilają się po nocy, po dłuższym siedzeniu, chodzeniu, przy wstawaniu? Gdzie najczęściej odczuwasz dolegliwości? Czy są one punktowe a może to rozlane bóle? Te wszystkie informacje są istotne dla odpowiedniego rozeznania.

U mnie problemy nasilały się po długim siedzeniu. Wstanie z kanapy było nie lada wyzwaniem.

Jak możesz pomóc sobie na co dzień jeżeli ból występuje?

- leżakuj w ciągu dnia pozwoli to odciążyć przemęczone stawy i kręgosłup

- zainwestuj w poduszkę do spania dla ciężarnych ( możesz też zwinąć koc i wsadzić sobie między nogi )

- zbawienny może okazać się basen- odciąży Twoje stawy, wzmocni mięśnie i sprawi że poczujesz się znowu lekko.

- ćwicz- zachowasz prawidłową ruchomość, pobudzisz drenaż. Pamiętaj jednak o odpowiednim, indywidualnym dobraniu ćwiczeń do Twojego obecnego stanu. Idź na ćwiczenia dla ciężarnych i koniecznie porozmawiaj przed zajęciami z instruktorem zgłaszając mu swój problem. Nie wstydź się większość Pań na sali ma podobnie ;p

- odpuść sobie prace domowe obciążające Twoje stawy, staraj się nie podnosić ciężkich przedmiotów

- jeżeli dużo przebywasz w pozycji siedzącej zainwestuj w piłkę i staraj się część czasu spędzać na piłce. Piłka przyda się także do ćwiczeń czy w 9 miesiącu wspomoże wywoływanie porodu.

- odpowiednio nawadniaj organizm

- regularnie odwiedzaj gabinet osteopaty/fizjoterapeuty

Ja osobiście korzystałam z poduszki w kształcie litery „J”, basenu i ćwiczeń. Oczywiście wiele z Was ma problemy z infekcjami po basenie. Zapytaj lekarza o specjalne środki które zapobiegną infekcją.

Pamiętaj też o tym że jest to stan przejściowy. Kiedy urodzi się maleństwo większość problemów powinna sama się rozwiązać. Nie wolno ich jednak bagatelizować i zaniedbywać gdyż mogą doprowadzić do przewlekłych problemów powstałych na bazie przeciążeń i zaniedbań z czasu ciąży. Pamiętajmy że kręgosłup mamy tylko jeden, a wraz z rozwiązaniem będzie on obciążany coraz bardziej od waszych pierwszych wspólnych dni.

Zapraszamy do naszego gabinetu Be Active Rehabilitacja - Osteopatia - Masaż

30-428 Kraków  ul. Zagrodzkiego 3/1

rejestracja telefoniczna 506 337 059 lub poprzez stronę internetową www.rehabilitacja-beactive.pl

ból pleców Kraków